Zo maak je een ondernemingsplan in 6 stappen

Ondernemingsplan maken

Een bedrijf beginnen doe je niet zomaar. Je hebt eerst een idee nodig en de basismiddelen om van start te gaan, maar het vergt vooral een goede voorbereiding. En met goede voorbereiding bedoelen we een ondernemingsplan. In dit artikel leggen we je uit hoe je in 6 stappen een duidelijk en bruikbaar ondernemingsplan kunt maken.

Ondernemingsplan: wat is het en waarvoor is het bedoeld?

De naam zegt het al: een ondernemingsplan is een plan die je maakt om je onderneming te omschrijven en concreet te maken wat je hiervoor nodig hebt. Met een ondernemingsplan krijg je niet alleen voor jezelf helder hoe je wilt ondernemen, maar ook voor belangrijke organisaties zoals de Kamer van Koophandel en de bank. Als je een lening wilt afsluiten of op een andere manier investeerders wilt vinden kan een sterk bedrijfsplan doorslaggevend zijn.

Tips die het schrijven makkelijker maken

  • Wees zo concreet en kort mogelijk
  • Laat je plan door iemand anders lezen. Een frisse blik kan geen kwaad
  • Vergelijk je plan met plannen van andere freelancers. Wie weet ben je nog wat vergeten of kom je op ideeën

Wat staat er in een ondernemingsplan: met 6 stappen een concreet plan maken

Je kunt onder andere in je plan je ideeën beschrijven, maar daarmee ben je nog niet klaar. Met het plan moet je duidelijk kunnen maken waarom jouw onderneming ‘levensvatbaar’ is. Met andere woorden: je moet kunnen aantonen wat je plannen zijn en hoe je een plek in de markt gaat veroveren.

In het ondernemingsplan behandel je verschillende onderwerpen waarmee je stapsgewijs jouw onderneming concreet maakt. Een volledig ondernemingsplan bestaat uit 4 onderdelen: de samenvatting, beschrijving van jezelf als ondernemer en jouw onderneming, een marketingplan en een financieel plan. Om het je makkelijker te maken om een plan te schrijven, kun je de onderwerpen onderverdelen in 6 stappen.

Stap 1: Wat ga ik precies doen en welke rechtsvorm kies ik?

Hierbij kun je kort beschrijven wat de dienst of het product inhoudt wat je gaat aanbieden. Let hierbij vooral op dat je het zo concreet mogelijk maakt. Je kunt hiermee punten scoren door te beschrijven waarom jouw onderneming gaat werken in de praktijk. Je kan bijvoorbeeld al opdrachtgevers of klanten benoemen.

Daarnaast is het omschrijven van de rechtsvorm ook een verplicht onderdeel. Ga je ondernemen als eenmanszaak of zit je te denken aan een VOF? Wie gaan er meedoen met jouw onderneming? Dit zijn belangrijke punten om te beschrijven. Hiermee zet je ook gelijk zwart op wit wat de taakverdeling en verantwoordelijkheden zijn van een ieder. Weet je nog niet welke rechtsvorm je moet kiezen? Je kunt onder andere op de website van KvK hier meer over lezen en je laten adviseren.

Stap 2: Waarom wil ik dit doen?

Ondernemen is een grote stap in zowel je carrière als je leven. Het is daarom belangrijk dat je ook een stuk over jezelf vertelt. Hoe zag jouw werkende leven eruit voordat je op het idee kwam om een onderneming te starten? Waar zitten jouw kwaliteiten en waar zitten jouw valkuilen? Wat zijn jouw ambities en hoe komt dit terug in je onderneming? Maak duidelijk dat je weet waar je aan begint. Ondernemen is immers niet voor iedereen weggelegd!

Stap 3: Waar wil ik mijn bedrijf oprichten en op welke plek wil ik ondernemen?

Steeds meer mensen kiezen ervoor om vanuit hun huis te gaan ondernemen (indien dit mogelijk is). Mocht je hier ook ambitie voor hebben, zorg er dan wel voor dat je duidelijk kunt omschrijven dat je hier de plek en de rust voor hebt. Het komt namelijk onprofessioneel over als je je keukentafel als werkplek noemt. Als je producten gaat aanbieden, heb je vast ook al een kantoorruimte geregeld en de leverancier, magazijn of fabriek uitgekozen. Hoe meer informatie je in je plan kunt zetten, hoe sterker je plan overkomt.

Stap 4: Marktvraag in kaart brengen

Zit mijn doelgroep te wachten op mijn product of dienst, waaruit blijkt dat en hoe kom ik aan mijn klanten?

Dit is misschien wel een van de belangrijkste onderdelen en gelijk ook de lastigste. Iedereen kan een onderneming beginnen, daar zit de uitdaging niet. De uitdaging zit juist in het opbouwen en vooral behouden van klanten. Het is daarom belangrijk om aan te tonen waarom jouw doelgroep op jouw product of dienst zit te wachten. Wat maakt jouw product zo speciaal? Hoe ga je je dienst aanprijzen? Kortom: is er behoefte of vraag naar jouw onderneming? Je scoort punten als je concrete voorbeelden kunt benoemen. Bijvoorbeeld: een winkel die al heeft aangegeven jouw producten te willen verkopen of een bedrijf die graag jou wil inhuren als zzp’er.

Stap 5: Hoe zit het met de concurrentie? Hoe ga ik het anders doen?

De meeste bedrijven zeggen vriendelijk ‘concullega’s’, maar wij gaan het eigenwijs ‘concurrentie’ noemen. We gaan je nu iets zeggen wat je misschien niet leuk vindt om te horen: je bent niet origineel. Je bent niet uniek. Het wiel is al uitgevonden. Ja, pijnlijk, maar doorgaans de waarheid. Dat betekent echter niet dat jouw product of dienst niet gewild is. Het gaat namelijk ook grotendeels om de manier waarop je het gaat aanbieden. Hoe kan je dat doen? Door de zaken net even anders aan te pakken dan anderen. Daarnaast is en blijft marketing ontzettend belangrijk. Met marketing trek je niet alleen nieuwe klanten aan maar kun je jezelf ook onderscheiden van andere partijen in de markt.

Stap 6: Financieel plan

Komen we aan bij de laatste stap: het financiële gedeelte. Je hebt kapitaal nodig om te investeren in je onderneming, voordat je er echt mee kunt verdienen. Denk aan kantoorpanden, materiaal, productiekosten, personeel, design en ga zo maar door. Maak een duidelijk overzicht van de verwachte kosten en uitgaven. Je kunt beter een te grote schatting maken van de kosten, dan een te kleine. Het gaat erom dat je laat zien dat je een realistisch beeld hebt van het ondernemen en je kunt aantonen dat je onderneming niet in de financiële problemen gaat komen. Maak onderscheid tussen opstart kosten, eenmalige investeringen en doorlopende kosten.

Ondernemingsplan klaar? Ondernemen maar!

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close ✕
Extensies
De waardering van www.bedrijfsnaam.nl bij WebwinkelKeur Reviews is 9.9/10 gebaseerd op 27 reviews.