Er moet zoveel geregeld worden om je bedrijf op te starten. Een logo ontwerpen lijkt misschien niet een prioriteit, maar onderschat de kracht van een logo niet.
Een sterk logo wekt interesse, onderscheid je van concurrenten, vergroot marktwaarde en zorgt voor merkherkenning. Het logo verschijnt op je producten, bedrijfskleding, de website, het jaarverslag, de gevel, visitekaartjes, social media en alle promotiematerialen.
Hoe groot of klein je budget ook is, jij verdient een logo waar je trots op bent. In dit artikel laten we zien hoe je stap voor stap een logo kunt ontwerpen – van gratis opties die je zelf kunt proberen tot het inhuren van een professionele logo maker.
- Onderzoekscijfers: begrijp waarom een logo belangrijk is
- Definieer een merkidentiteit
- Laat je inspireren door creatieve logo’s
- Logo laten ontwerpen door logo designer
- Wat kost een logo om te laten ontwerpen?
- Zelf gratis of goedkoop een logo maken
1. Waarom is een logo belangrijk?
Als je logo er amateuristisch uitziet, creëer je in één oogopslag twijfels over de kwaliteit van je bedrijf, producten en diensten. Je hebt ongetwijfeld wel eens het ene bedrijf boven het andere gekozen, puur omdat die er geloofwaardiger uitzag. Mensen beoordelen, vaak onbewust, binnen een fractie van een seconde.
Uit onderzoek komen een aantal opmerkelijke bevindingen naar voren die aantonen hoe belangrijk een logo eigenlijk is:
- Logo’s zijn met 75% de meest herkenbare manier om een merk te identificeren, gevolgd door visuele stijl (60%), merkkleur (45%) en unieke stem (25%) (Renderforest)
- 60% van de consumenten vermijd merken met vreemde of onaantrekkelijke logo’s, ongeacht of ze goede recensies hebben gekregen (Study finds)
- Het logo heeft invloed op financieringsbeslissingen die investeerders nemen (Journal of Marketing Research)
- Het logo kan de de merkwaarde van een bedrijf vergroten (Journal of Marketing Research)
- 91% van de consumenten koopt liever van een authentiek merk (Adweek)
Uniek logo kopen incl. auteursrecht vanaf €250,-
Bekijk alle logo's2. Definieer een merkidentiteit
De eerste stap voordat je een logo maakt of laat maken, is het formuleren van een merkidentiteit en het verhaal erachter. Deze informatie beschikbaar maken voor jezelf of je logo designer maakt het verschil tussen een sterk logo of een teleurstelling.
Met de antwoorden op de onderstaande vragen, kun je een merkidentiteit creëren en een emotionele connectie maken met je doelgroep. Een groot deel van de merkidentiteit is een gevoel of emotie die je wilt overbrengen.
Welk probleem of pijnpunt lost je bedrijf op?
Je bedrijf moet iets specifieks voor klanten oplossen. Rond een specifiek probleem kun je een merkidentiteit creëren. Wat is het probleem/pijnpunt? Welk gevoel of emotie hoort bij dit probleem?
Voor wie los je dit probleem/pijnpunt op?
Beschrijf je doelgroep zo uitgebreid mogelijk. Wat is de leeftijdscategorie? Welke taal spreken ze? Zijn het koopjesjagers of luxepaarden?
Waarom heb je dit merk en bedrijf opgericht?
Verdiep je in de reden waarom je dit bedrijf hebt opgericht. Het formuleren van de “waarom” is een fantastische manier om een merkidentiteit te definiëren. Wat wil je bereiken? Wie wil je helpen?
Wat zijn onderscheidende factoren?
Concentreer je op de verschillen met andere aanbieders. Wie zijn je concurrenten? Hoe help jij je klanten beter of anders dan concurrenten? Heeft jouw bedrijf een eigen bedrijfscultuur?
Welke emotie wekt je bedrijf op bij mensen?
Denk na over hoe emoties kunnen worden toegepast op het verhaal je van je bedrijf. Welk gevoel of emotie voelt de klant nadat jij het pijnpunt/probleem hebt opgelost? Welke emotie wil je oproepen?
Nadat het logo is ontworpen, pas je de merkidentiteit ook toe op alle andere (visuele) middelen. Van visitekaartjes tot de website. Het is belangrijk om bij iedere uiting van je bedrijf trouw te blijven aan je merkidentiteit en het verhaal erachter.
3. Laat je inspireren door creatieve logo ontwerpen
Alle tattoo’s, muziek, kunstwerken en logo’s die jij mooi vindt zijn geïnspireerd op andere werken. Iedere artiest zal dit bevestigen. Daarom is het belangrijk dat jij kwalitatieve logo’s verzamelt die aansluiten op de look-and-feel en merkwaarde van jouw bedrijf. Uiteraard worden deze logo’s niet gekopieerd en alleen gebruikt ter inspiratie.
Wij hebben een selectie gemaakt van de allerbeste websites waar jij logo inspiratie kunt opdoen. Deze stap kan je overslaan als jij een logo maker meer creatieve vrijheid wilt geven tijdens het ontwerpproces.
- Pinterest: veel mensen zijn al bekend met deze website. Pinterest is een prima optie om logo inspiratie op te doen. Het grote voordeel is dat je ook direct een logo selectie kunt maken als ‘pins’ op een ‘board’. Dit logo board kan je vervolgens delen met je logo designer of collega’s.
- Bedrijfsnaam.nl: hier vind je een zeer diverse collectie met logo’s. Deze logo’s zijn te koop inclusief bedrijfsnaam en matchende domeinnaam. Je kunt door ons ook een logo op maat laten ontwerpen. Ook als je liever niets koopt is het leuk om de collectie te bekijken ter inspiratie!
- Behance: dit is de inspiratie website van de bekendste software om logo’s met te ontwerpen: Adobe. Hier vind je prachtige logo ontwerpen en andere creatieve werken.
- Logopond: is een inspirerende showcase van ontwerpen van logo designers met verschillende stijlen van over de hele wereld.
- Logo Inspirations: op deze website vind je hoogwaardig werk onderverdeeld in diverse categorieën.
Hoe het werkt
- Zoek passende logo’s.
Bekijk de inspirerende voorbeelden. Als je niets passends kunt vinden kan je een zoekopdracht uitvoeren (doorgaans in het Engels). Typ logo en dan de branche of soortgelijke branche in waarin jij werkzaam bent. - Maak een selectie
Sla logo’s op die aansluiten op de gewenste look-and-feel en merkidentiteit. Let op lettertype, kleur en uitstraling. Als je Pinterest gebruikt maak je een ‘board’ met logo’s. Tussen de selectie kan je ook passende foto’s, quotes en andere inspirerend materiaal toevoegen. - Inspiratie aanleveren
Als je een logo maker inhuurt lever je het verzamelde materiaal netjes aan per mail. Geloof ons dat je logo designer hier ontzettend blij mee is en hierdoor een logo richting kan kiezen die in lijn ligt met je verwachtingen.
Logo laten ontwerpen door een logo designer (betaald)
Als jij jezelf en je bedrijf serieus neemt huur je een professionele logo designer in. Heb je een neefje die jouw logo wel even ontwerpt in ruil voor een kratje bier? Verleidelijk… maar niet doen! Neem het ontwerpen van jouw logo serieus en besef dat je krijgt waar je voor betaald.
Het is belangrijk dat je weet wat je kan verwachten bij het inhuren van en samenwerken met een logo maker. Als je besluit om een professional in te huren kunnen de volgende tips je helpen om een goede goede resultaten te krijgen:
- Bekijk het portfolio
Bekijk altijd het portfolio van een logo maker voordat je hem of haar inhuurt. Huur de ontwerper alleen in als de kwaliteit van de logo ontwerpen overeenkomen met de kwaliteit die je voor je eigen bedrijf wilt. - Lever een briefing aan
Veel logo designers en opdrachtgevers vergeten deze basisstap ook al is het een absolute must. De merkidentiteit en de verzamelde logo’s uit de vorige twee stappen dienen als jouw briefing. - Geef duidelijke, specifieke en eerlijke feedback
Probeer een logo designer altijd te voorzien van duidelijke en specifieke feedback. Logo makers zijn visuele denkers dus je wensen overbrengen met visuele voorbeelden werkt altijd erg goed. Vermijd vage suggesties zoals “kan je het logo hipper maken?” of “ik vind het niet mooi”. Benoem specifieke elementen die je sterk vind of weg wilt laten.
Uniek logo kopen incl. auteursrecht vanaf €250,-
Bekijk alle logo'sWat kost een logo om te laten ontwerpen?
Als je onderzoek doet naar de kosten van een logo ontwerp, merk je dat het aanbod groot is en de verschillen in prijzen nog groter. Wij geven een inschatting van de kosten en leggen uit waar je op kan letten.
Logo designers kun je grofweg indelen in de volgende groepen: de prijsstunters, de beginnende freelancers, de ervaren freelance ontwerpers en tot slot de reclamebureaus. Iedere partij en prijsklasse heeft zijn voor- en nadelen.
Prijsstunters: €100 – €300
Een goedkoop logo voor minder dan €300 klinkt erg aantrekkelijk. Verleidelijk als starter met beperkt budget. Toch blijkt dit achteraf vaak de duurste keuze te zijn. Met een amateuristische uitstraling loop je simpelweg inkomsten mis. Je wordt minder serieus genomen en het creëert twijfels over de kwaliteit van je producten en diensten. In de realiteit is goedkoop vaak ook echt duurkoop.
De beginnende freelancers: €300 – €1000
Ben je beperkt in budget maar wil je een logo die op maat is ontworpen dan is dit een optie. De kwaliteitsverschillen tussen beginnende freelancers is ontzettend groot. Vraag altijd naar een logo portfolio. De kwaliteit van eerder opgeleverde logo’s speelt een doorslaggevende factor bij jouw keuze.
De ervaren freelancers: €1000 – €2500
Wat de beginner niet heeft, heeft de ervaren logo maker wel. Een ervaren ontwerper luistert en vraagt door. Daarnaast heeft een ervaren logo designer een uitgedacht proces die essentiële informatie over jou en je bedrijf naar boven haalt. Deze informatie wordt vervolgens ingezet om tot maatwerk te komen dat volledig aansluit op je wensen en doelstellingen.
Reclamebureaus: €2000 – €6000
Zoek je meer dan alleen een logo en heb je voldoende budget? Heb je bijvoorbeeld ook branding nodig, positionering en een campagne? Dan kom je al snel uit bij een reclamebureau. Bij een bureau werken ervaren ontwerpers maar ook strategen, content specialisten en marketeers. De kennis bij een bureau is breder dan alleen design. Dat verklaart ook de hogere prijs die je betaalt.
Zelf gratis of goedkoop een logo maken
Het goedkoopste logo dat je ooit zult gebruiken, is het logo dat je zelf maakt. Maar als jij jezelf en je bedrijf serieus neemt sla je deze stap over. Je laat je tanden verzorgen bij de tandarts, haalt je vlees bij de slager en laat een logo ontwerpen door een grafisch ontwerper. Resultaten van gratis online logo makers zijn niet uniek, beperkt in creativiteit en robotachtig. Toch nieuwsgierig naar wat je zelf kunt fabriceren?
Hieronder een aantal opties aan gratis logo makers:
- Canva: Kies uit Canva’s enorme bibliotheek met gratis elementen om mee te ontwerpen. Download het ontwerp als PNG, JPG of PDF. Gebruik de site om briefhoofden, visitekaartjes en meer te maken met je gratis logo. Een groot nadeel is dat andere mensen dezelfde sjablonen kunnen gebruiken, dus je zult ongetwijfeld vergelijkbare ontwerpen tegenkomen.
- Tailor Brands: Het proces voor het maken van een logo is gebaseerd op een quiz waarin je vragen beantwoord en opties kiest. Als je de quiz hebt voltooid, heb je je logo in een mum van tijd klaar.
- Free Logo Design: Deze logo maker maakt het maken van een gratis logo eenvoudig. Typ gewoon je bedrijfsnaam in, kies uit 20 verschillende categorieën en de applicatie geeft voorbeelden van duizenden gratis logo-sjablonen.
- Hatchful van Shopify: Typ je bedrijfsnaam en kies vervolgens een pictogram en bewerk voor kleuren en formaten. Kies uit vier verschillende lay-outs voor de tekst en pictogrammen. Laat het logo tot slot naar je e-mail sturen.
Hoe ben jij aan je logo gekomen en ben je tevreden? Laat het ons weten in de comments.
Deel het bericht "Logo zelf maken of laten ontwerpen in 6 stappen (Gratis & Betaald)"