Een originele merknaam bedenken doe je zo (7 tips)

Vind je het lastig om een originele merknaam te bedenken? Je bent zeker niet de enige. Gelukkig is er hulp! In dit artikel zetten we de 7 tips uiteen die je als richtlijn kunt gebruiken om een originele merknaam te bedenken. Neem hier echt even de tijd voor want onderzoek wijst uit dat merknamen directe invloed hebben op verkoopcijfers. Laten we beginnen!

1. Maak een mindmap voor je merknaam

Start het proces met een mindmap met alle woorden die bij je opkomen als je denkt aan je merk. Woorden die betrekking hebben op je bedrijf, winkel, product of service. Gebruik woorden die een hint, gevoel, emotie, kracht of unieke eigenschap van je bedrijf overbrengen.

Hou ook rekening met je doelgroep. Ontwikkel je een merknaam voor een oudere doelgroep? Verwerk dan geen jonge, hippe taal in je merknaam. Richt je je juist op een jongere doelgroep? Wees dan speels met woorden.

2. Een beschrijvende of abstracte merknaam?

Veel ondernemers willen hun merknaam beschrijvend maken. Je kent ze wel, van die namen die helemaal niets aan de fantasie overlaten. Als voorbeeld is de naam ‘Ongediertebestrijder’ veel té beschrijvend. Dergelijke namen zijn ook lastig om te registreren als merk. Een merknaam als ‘Buzzkill’ of ‘Bug Busters’ is vele malen sterken, prikkelt de fantasie en verklapt niet alles. Vind balans in hoe beschrijvend je jouw merknaam wilt maken. Een hint is sterker dan een volledige beschrijving.

Bedrijfsnaam kopen incl. logo en domein vanaf €395,-

 399,-
 399,-
 399,-
Korting
+
Verkocht
 899,-
 399,-
Korting
+
Verkocht
 399,-
 399,-
Bekijk 150+ bedrijfsnamen

3.  Wees creatief, maar vermijd trends

Een merknaam dient ook duurzaam te zijn. Een naam die is gekoppeld aan een trend kan misschien anno 2022 hip zijn, omdat je denkt met de trend mee te gaan. Maar wie weet is die trend over 3 jaar wel weg en vergeten, met als gevolg dat je doelgroep het merk ook vergeet. En ja, trends komen altijd terug, maar heb je echt het geduld om daar 20 jaar op te wachten? Vermijd hippe afkortingen die de jeugd gebruikt op het internet of het gebruik van een woord dat maar net is toegevoegd aan het woordenboek. Als een echt Nederlands merknaam wilt bedenken, kun je uiteraard wel het woordenboek erbij halen ter inspiratie. Dit voorkomt ook dat je woorden gebruikt die uit Engeland of Amerika zijn komen overwaaien.

4. Durf op te vallen

Dit klinkt logisch, maar is lastiger dan je denkt. Er zijn jaarlijks veel mensen die een merk proberen op te zetten, wat betekent dat er jaarlijks veel merknamen worden gelanceerd. Slechts een klein percentage van al die namen blijft daadwerkelijk hangen. Waar ligt dat aan? Onder andere aan een prikkelende naam. De meeste merknamen zijn kort, krachtig en makkelijk te onthouden. Als je je bedenkt welke namen je hebt onthouden afgelopen tijd, wat zijn dan die factoren geweest? Misschien was het een aparte naam of zat er humor in. Het kan soms leuk zijn om een woordgrapje in de merknaam te verwerken. Als je creatief bent, kun je een merknaam verzinnen die mensen als een werkwoord kunnen gebruiken (bijvoorbeeld ‘even Netflixen’). Aan de andere kant is simpel soms ook de beste oplossing. Met je merknaam zeggen waar je merk op staat wordt vaak ook positief opgevat. Zo gingen deze bedrijven je ook voor:

  • Snackbar ‘Hans en frietje’ in Loenen en Mijdrecht
  • Restaurant ‘Asjemenu’ in Den Bosch
  • Praktijk ‘Yogaatielekker’ in Haarlem
  • Snackbar ‘Piepers en paupers’ in Veenhuizen

“De meeste merknamen zijn kort, krachtig en makkelijk te onthouden”

5. Controleer of de naam beschikbaar is

Er bestaat een kans dat iemand anders net zo creatief is als jij en de naam al heeft ingepikt. Je kunt onder andere bij KvK controleren of de naam al bezet is. Als de naam al bezet is, is er alsnog geen man overboord. Je kunt altijd kleine aanpassingen maken aan de naam, waardoor het alsnog als jouw merknaam voelt. Als je eenmaal de naam hebt verzonnen, wacht er dan niet te lang mee om de merknaam te registeren. Dit verkleint het risico dat iemand anders met je naam ervandoor gaat, en je maakt het merk dan ook voor jezelf concreter. Je begint eraan te wennen, kunt anderen erover vertellen en daarmee begint je merk ook meer te leven.

6. Blijf lekker jezelf

Het is verleidelijk om mee te gaan met alle commotie die sommige merken met zich meebrengen. Je hebt Nederlandse merken die internationaal zijn gegaan en waarvan je soms bent vergeten dat hun oorsprong in ons koude kikkerlandje ligt. Ga voor jezelf na of je ook die ambitie hebt, of er echt een Nederlands merk van wil maken. In het laatste geval is het ook verstandig om lekker jezelf te blijven in de merknaam. Nederlanders zijn over het algemeen een vrij nuchter volk. We hebben humor, maar het moet niet te gek worden. Houd in je achterhoofd dat jij degene bent die het merk representeert, het moet bij je passen en de doelgroep moet kunnen begrijpen dat ze de merknaam aan jouw merk kunnen koppelen.

7. Vraag hulp bij het bedenken

De bovenstaande tips vormen een mooie basis bij het creatieve proces om tot een goede merknaam te komen. Je hoeft het echter niet alleen te doen. Het helpt om je omgeving te vertellen over je merk. Het is de manier om te testen welke positieve associatie mensen erbij krijgen. Wie weet zit er in die associatie wel een prikkelende naam verborgen! Daarnaast zijn er professionals die er hun werk van hebben gemaakt mensen te begeleiden bij het creatieve proces. Hulp nodig met het concretiseren van jouw ideeën? Wij kunnen je niet alleen van tips voorzien, maar ook met je meedenken over het bedenken van een merknaam.

Bedrijfsnaam kopen incl. logo en domein vanaf €395,-

 899,-
 899,-
 899,-
 399,-
 899,-
 899,-
 399,-
 899,-
Korting
+
Verkocht
Bekijk 150+ bedrijfsnamen
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Close ✕

Extensies

De waardering van www.bedrijfsnaam.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.9/10 gebaseerd op 15 reviews.