Een originele bedrijfsnaam bedenken doe je zo! (3 stappen)

Bedrijfsnaam bedenken

Wil je een originele bedrijfsnaam bedenken? In dit artikel leggen we stap voor stap uit hoe je dat aanpakt.

Een bedrijfsnaam verzinnen is geen onbelangrijke taak. Onderzoek toont aan dat een bedrijfsnaam grote impact heeft op bedrijfsresultaten.

Ontdek de richtlijnen die professionals gebruiken en hoe je veelgemaakte fouten kunt voorkomen. 

Laten we beginnen!

  1. Het belang van een originele bedrijfsnaam bedenken
  2. Volg de ultieme checklist ‘bedrijfsnaam bedenken’ van bedrijfsnaam.nl
  3. Een bedrijfsnaam laten bedenken (3 opties)

1. Het belang van een originele bedrijfsnaam bedenken

Van alle ingeschreven ondernemingen bij de KvK is meer dan 50% binnen twee jaar verdwenen. Kan iets ‘eenvoudigs’ als een bedrijfsnaam mede bepalen tot welke helft je behoort?

Onderzoek zegt: absoluut!

In Nederland, Amerika en het Verenigd Koninkrijk zijn er diverse onderzoeken gedaan naar bedrijfsnamen. Onderzoekers deden vijf verrassende ontdekkingen:

1. Bedrijven met een korte bedrijfsnaam hebben 50% meer kans van slagen dan bedrijven met lange namen. (bron: Science)

2. Bedrijven met een passende naam besteden veel minder geld aan reclame, terwijl ze evenveel, of soms zelfs meer, naamsbekendheid genieten. (bron: Flycatcher)

3. 72% van de consumenten beweren aankoopbeslissingen te nemen op basis van de naam. (bron: Trendera)

4. Bedrijven met korte, makkelijk uit te spreken namen trekken meer investeerders aan en hebben een hogere marktwaarde en liquiditeit. (bron: Nu.nl, Universiteit van New South Wales)

5. 75% van de consumenten zou meer betalen voor een product met een naam die ze leuk vinden. (bron: Trendera)

Onderzoek toont onomstotelijk aan dat de bedrijfsnaam een directe invloed heeft op bedrijfsresultaten. 

Dat is de kracht van een bedrijfsnaam. 

Dus wil je een pakkende bedrijfsnaam bedenken? Dan raden we aan om hier echt even de tijd voor te nemen.

Op naar de volgende stap!

2. Volg de ultieme checklist van bedrijfsnaam.nl

Bedrijfsnaam.nl heeft een handige checklist ontwikkeld. De checklist bestaat uit belangrijke richtlijnen die worden gebruikt door merkexperts.

Gebruik de richtlijnen zowel bij het verzinnen van namen als het beoordelen van de opties die je hebt bedacht.

  1. Richt je op jouw ideale klant
    Een naam die iedereen aanspreekt, spreekt niemand aan.
  2. Geef een hint of teaser
    Een suggestieve naam die hint naar wie je bent, wat je doet of voor wie.
  3. Wek een gevoel of emotie op
    Wetenschap wijst uit dat mensen vooral aankoopbeslissingen maken vanuit gevoel en emotie.
  4. Hou het simpel
    Een naam moet makkelijk te onthouden, spellen en uit te spreken zijn.
  5. Bedrijfsnaam thema’s
    Geef jouw bedrijfsnaam kleine broertjes en zusjes.
Richt je op jouw ideale klant

Wie gaat jouw product of dienst gebruiken? Als je een groot publiek probeert aan te spreken zal je minder opvallen bij jouw specifieke doelgroep.

  • Richt jij je op een koopjesjager of een luxepaard?
  • Spreekt jouw doelgroep voornamelijk Nederlands of Engels?
  • Welke woorden gebruiken ze als ze jouw dienst of product omschrijven?
  • Zijn er andere relevante eigenschappen?

Deze informatie speelt een belangrijke rol bij het afstemmen van de naam op jouw doelgroep.

Geef een hint of teaser

Wees origineel. Geef niet alles weg over hetgeen wat je doet. Je kent ze wel, van die namen die helemaal niets aan de fantasie overlaten. ‘Van Dam Ongediertebestrijding’ is veel té beschrijvend. Een naam als ‘Buzzkill’ of ‘Bug Busters’ had in dit geval veel beter uitgepakt. Het verklapt niet alles maar het geeft wel een leuke knipoog naar wat het bedrijf doet.

Wek emotie op

Denk na over het gevoel dat je wilt overbrengen. Maak een lijst van de positieve emoties en gevoelens die je product of dienst oproept.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn consumenten niet altijd zo bewust bezig als ze een aankoop doen. Aankoopbeslissingen worden grotendeels gedaan op gevoel en emotie. 

We kopen niet alleen wat ons goed laat voelen, maar ook producten en diensten met namen waar we een goed gevoel bij hebben.

Enkele voorbeelden van namen die emotie oproepen:

  • Snuggle (wasverzachter) – gevoel: comfort en geborgenheid
  • Schuddebuikjes (Bolletje) – gevoel: pret en vrolijkheid
  • Freedom Business (cursus voor ondernemers): gevoel = vrijheid
  • Tikkie (App) – gevoel: kinderlijke eenvoud en positieve jeugd-associatie

Bedrijfsnaam kopen incl. logo en domein vanaf €395,-

+
Verkocht
 399,-
 899,-
 899,-
 399,-
 899,-
 399,-
 899,-
Bekijk 250+ bedrijfsnamen
Hou het simpel

Als klanten je naam ergens zien of horen wil je dat ze die makkelijk kunnen onthouden. Gebruik dus geen ingewikkelde naam met spellingsfouten, vakjargon of te veel woorden. Gebruik liever woorden, namen of referenties die algemeen bekend zijn. Niet te ingewikkeld denken dus!

Bedrijfsnaam thema’s

Met een bedrijfsnaam thema geef je jouw naam broertjes en zusjes. Breid uit met bijpassende slogans, functietitels, mascottes, service- en pakketnamen. De opties zijn eindeloos.

Een voorbeeld van een naam die zich leent voor broertjes en zusjes is het bekende programma Dragons’ Den. Deze naam breidt je bijvoorbeeld uit met:

  • Investeerders: Dragons
  • Naam gebouw: The Fire Pit
  • Slogan: Fire up your ambition
  • Nieuwsbrief: Hot on the press

Als je naam zich niet makkelijk leent voor een thema, kun je de persoonlijkheid van het merk nog steeds doortrekken zoals bij de ijsjes van Ben en Jerry’s:

  • Karamel Sutra
  • Chunky Monkey
  • Chocolate Therapy etc.

Wat je vooral niet moet doen

Een sterke bedrijfsnaam bedenken is lastiger dan gedacht. Probeer de onderstaande veelgemaakte fouten vermeiden:

  1. Concurrenten nadoen
    Gebruik je naam om erbij te horen en je besteedt je marketingbudget aan een poging om er tussenuit te springen.
  2. Typografisch geweld
    Een naam moet makkelijk zijn om te spellen, onthouden en uit te spreken.
  3. Voorkom groeiproblemen
    De verkeerde naam kan je limiteren in uitbreiding en toekomstplannen.
  4. Gaap! – Saaie namen
    Voorkom dat je bedrijfsnaam een compleet gebrek aan inspanning en creativiteit uitstraalt.
  5. Er te veel mensen bij betrekken
    Meningen van je ouders, collega’s en vrienden kunnen je op het verkeerde been zetten.
  6. Vergeten je bedrijfsnaam te checken
    Voorkom dure naamsveranderingen of schadeclaims
Concurrenten nadoen

Jezelf onderscheiden van concurrenten is ontzettend belangrijk. In een zee van concurrenten wil je direct duidelijk maken waarom men voor jou moet kiezen.

Een bedrijf met onderscheidend vermogen zal minder last hebben van concurrentie. Toch laten veel starters zich inspireren door concurrenten.

Het nadoen of zelfs kopiëren van concurrenten is een grote (beginners)fout. Je kunt beter naar concurrenten kijken om vervolgens het tegenovergestelde te doen.

Gebruik je naam om erbij te horen en je besteedt je marketingbudget aan een poging om er tussenuit te springen.

“Om een ​​merk of product te laten overleven en bloeien, moet het een andere identiteit opbouwen dan de concurrentie.”

Jack Trout – Differentiate or Die: Survival in Our Era of Killer Competition

Typografisch geweld


Veel bedrijfsnamen zien eruit alsof er een kat over het toetsenbord is gelopen: Quooker, Xntriq, Qxxl of Quard. Dit typografische geweld helpt niet, maar werkt zelfs ontzettend tegen.

‘Wat zeg je?’ of ‘Hoe spel je dat…?’ Dit zijn vragen die je naam absoluut niet moet oproepen. Zorg er ALTIJD voor dat je naam makkelijk is om te spellen, onthouden en uit te spreken.

Voorkom groeiproblemen

Geografische bedrijfsnamen zijn populair; bijv: Haagse Schoonmakers. Maar wat gebeurt er als je bedrijf groeit en je het servicegebied wilt uitbreiden?

Hetzelfde geldt voor het vernoemen van een bedrijf naar een product of dienst. De naam van “Berry’s airco reparatie” moet veranderen als Berry zijn bedrijf verkoopt aan Jan of besluit om tevens airco’s te gaan verkopen.

Blijf ten slotte uit de buurt van namen die de huidige rages of trends beschrijven: toen “Millennium Diner” in 1999 werd geopend, klonk het actueel – zes jaar later klinkt het gedateerd.

Gaap! – Saaie namen

Voorkom dat je bedrijfsnaam een compleet gebrek aan inspanning en creativiteit uitstraalt. Dit geldt natuurlijk helemaal als je een creatief beroep hebt.

Zou jij een creatieve opdracht laten uitvoeren bij iemand die ‘Bert de ontwerper’ als bedrijfsnaam heeft gekozen?

Bij bedrijven die ‘met de hand’ werken – bijvoorbeeld Bouwbedrijf Hoek of Gerard Schilderwerken – zijn dergelijke namen eerder regel dan uitzondering. Het goede nieuws is dat je er in deze branches met een sterke bedrijfsnaam juist direct tussenuit springt!

Er te veel mensen bij betrekken

Het lijkt een goed idee om vrienden en familie te betrekken bij een belangrijke beslissing. Dit kan echter voor problemen zorgen. Het risico is dat je eindigt met een naam die je oma ook goedkeurt, maar je doelgroep niet aanspreekt (sorry oma!).

Een consensus beslissing resulteert bijna altijd in een zeer veilige en saaie naam. Overleg liever alleen met de belangrijkste besluitvormers – hoe minder hoe beter.

Selecteer daarnaast een aantal mensen die binnen je doelgroep vallen. Let op: laat mensen een naam individueel beoordelen en bespreek alleen gezamenlijk de resultaten.

Vergeten je bedrijfsnaam te checken

Voorkom dure naamsveranderingen of schadeclaims. Vergeten je bedrijfsnaam te checken? Dit kan grote gevolgen hebben!

Het goede nieuws is, dat er veel meer mogelijk is dan je denkt. Heb je een naam gevonden een wil je een bedrijfsnaam checken op beschikbaarheid? Bekijk dan ons artikel bedrijfsnaam checken en vastleggen.

Dit was hem alweer, de ultieme checklist van bedrijfsnaam.nl.

Kom je er ondanks alle tips en goedbedoelde adviezen toch niet helemaal uit? Ga dan snel naar de volgende stap!

3. Bedrijfsnaam laten bedenken: 3 opties

Een pakkende bedrijfsnaam bedenken is niet eenvoudig, wel belangrijk. Daarom is het soms simpelweg beter om het uit te besteden. Als je een bedrijfsnaam wilt laten bedenken zijn er drie opties, wij zetten ze voor je op een rijtje.

Bedrijfsnaam kopen (incl. logo en domeinnaam)

Bedrijfsnaam.nl heeft een grote keuze van kant-en-klare bedrijfsnamen die je direct kunt kopen. Een bedrijfsnaam pakket bestaat uit een bedrijfsnaam inclusief logo en domeinnaam. Alle namen zijn uniek en worden verkocht incl. auteursrecht.

De bedrijfsnamen zijn zeer vriendelijk geprijsd in vergelijking met reclamebureaus. Dat maakt deze optie ook zeer geschikt voor een eenmanszaak of zzp’er.

Bedrijfsnaam kopen incl. logo en domein vanaf €395,-

 899,-
 899,-
 899,-
 399,-
 399,-
 399,-
 899,-
 399,-
Bekijk 250+ bedrijfsnamen
Bedrijfsnaam generator

Met een bedrijfsnaam generator kan je online met een paar klikken een naam voor je product of bedrijf genereren. Het grote voordeel is dat een bedrijfsnaam generator gratis of spotgoedkoop is. Resultaten zijn echter generiek, beperkt in creativiteit en vaak zelfs robotachtig. De originaliteit en persoonlijke touch is compleet verdwenen. Echter kan een naamgenerator je wel op weg helpen.

Enkele bedrijfsnaam generators om te proberen:

Reclamebureau inschakelen

Heb je ondanks alle inspanningen geen geschikte naam gevonden? Dan kun een bedrijfsnaam laten bedenken door een professional.

Deze optie is geschikt als je budget beschikbaar hebt, de naam wilt registreren als merk en marktonderzoek wilt laten uitvoeren. De prijs start vanaf enkele duizenden euro’s en is afhankelijk van wat er moet worden opgeleverd.

Bonus [infographic]

Bedrijfsnaam bedenken

Deel deze infographic op je website

Bedrijfsnaam kopen incl. logo en domein vanaf €395,-

 399,-
 899,-
 899,-
 899,-
 899,-
 399,-
 899,-
 899,-
 399,-
Bekijk 250+ bedrijfsnamen
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close ✕

Extensies

De waardering van www.bedrijfsnaam.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.9/10 gebaseerd op 18 reviews.