Bedrijfsnaam bedenken: Experts onthullen 11 Do’s & Don’ts

Bedrijfsnaam bedenken

Met een goede bedrijfsnaam betreed je de markt met een absolute voorsprong. Maar hoe doe je dat dan: een krachtige bedrijfsnaam bedenken? Ontdek in dit artikel de richtlijnen die experts gebruiken bij het bedenken van een bedrijfsnaam.

Zo bedenk je zelf een bedrijfsnaam

Wat onderscheidt een goede bedrijfsnaam van een slechte? Kom erachter met behulp van de 11 belangrijkste do’s & don’ts voor het verzinnen van een bedrijfsnaam. Gebruik de onderstaande tips om zelf een bedrijfsnaam te bedenken en namen op te toetsen voor kwaliteit.

  1. Richt je op jouw ideale klant
    Een naam die iedereen aanspreekt, spreekt niemand aan.
  2. Geef een hint of teaser
    Een beschrijvende of suggestieve naam die hint naar wie je bent, wat je doet of voor wie.
  3. Wek emotie op
    Wetenschap wijst uit dat mensen vooral kopen en beslissingen maken vanuit gevoel en emotie.
  4. Hou het simpel
    Een naam moet makkelijk te spellen, onthouden en uit te spreken zijn.
  5. BONUS: naam uitbreiding
    Geef jouw bedrijfsnaam kleine broertjes en zusjes.

Tekst loopt door onder de foto.

Bedrijfsnaam bedenken

1. Richt je op jouw ideale klant

Wie gaat jouw product of dienst gebruiken? Hoe meer mensen je probeert aan te spreken, hoe minder je opvalt bij jouw specifieke doelgroep. Richt jij je op een koopjesjager of een luxepaard? Spreekt jouw doelgroep voornamelijk Nederlands of Engels? Dit soort doelgroep eigenschappen spelen een belangrijke rol bij het bedenken van een originele bedrijfsnaam.

TIP: Teken een poppetje op papier die jouw ideale klant moet voorstellen. Schrijf er vervolgens belangrijke kenmerken naast zoals: budget, leeftijd, interesses, taal, afkomst etc. Toets bedachte namen aan de hand van deze kenmerken uit jouw doelgroep.

2. Geef een hint of teaser

Wees origineel. Geef niet alles weg over hetgeen wat je doet. Je kent ze wel, van die namen die helemaal niets aan de fantasie overlaten. ‘Van Dam Ongediertebestrijding’ is veel té beschrijvend. Een naam als ‘Buzzkill’ of ‘Bug Busters’ had in dit geval veel beter uitgepakt. Het verklapt niet alles maar het geeft wel een leuke knipoog naar wat het bedrijf doet.

3. Wek emotie op

Denk na over het gevoel die je wil dat klanten hebben bij jouw product, merk of dienst. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn consumenten niet altijd zo bewust bezig als ze iets kopen (zelfs niet met grote uitgaven!).

Onderzoeken door neurowetenschappers tonen aan dat ongeveer 50% van iedere aankoop beslissing wordt genomen op basis van gevoel en emotie. We kopen niet alleen dingen die ons goed laten voelen, maar ook producten en merken met namen waar we een goed gevoel bij hebben.

Enkele voorbeelden van namen die emotie oproepen:

Snuggle (wasverzachter) – gevoel = comfort en geborgenheid
Schuddebuikjes (Bolletje) – gevoel = pret en vrolijkheid
Freedom Business (ondernemersgroep) – gevoel = vrijheid
Tikkie (App) – gevoel = kinderlijke eenvoud en positieve jeugd-associatie

4. Hou het simpel

Als klanten je naam ergens zien of horen wil je dat ze het makkelijk kunnen onthouden. Gebruik dus geen ingewikkelde naam met spellingsfouten, vakjargon of te veel woorden. Gebruik liever woorden, namen of referenties die algemeen bekend zijn. Niet te ingewikkeld denken dus!

5. BONUS: bedrijfsnaam uitbreiding

Met deze bonus tip haal jij het maximale uit je naam. Met een bedrijfsnaam thema geef je jouw naam broertjes en zusjes. Breid je naam uit met bijpassende slogans, functietitels, mascottes, service- en pakketnamen. De opties zijn eindeloos. Een voorbeeld van een naam die zich leent voor broertjes en zusjes is het bekende programma Dragons’ Den. Deze naam breidt je bijvoorbeeld uit met:

Investeerders: De Dragons
Naam gebouw: The Fire Pit
Slogan: Fire up your ambition
Nieuwsbrief: Hot on the press

Als je naam geen thema heeft, kun je de persoonlijkheid van het merk nog steeds doortrekken zoals bij de ijsjes van Ben en Jerry’s:

Karamel Sutra
Chunky Monkey
Chocolate Therapy etc.

Don’ts bij het bedenken van jouw bedrijfsnaam
  1. Concurrenten nadoen
    Gebruik je naam om erbij te horen en je besteedt je marketingbudget aan een poging om er tussenuit te springen.
  2. Typografisch geweld
    Een naam moet makkelijk zijn om te spellen, onthouden en uit te spreken.
  3. Voorkom groeiproblemen
    De verkeerde naam kan je limiteren in uitbreiding en toekomstplannen.
  4. Gaap! – Saaie namen
    Voorkom dat je bedrijfsnaam een compleet gebrek aan inspanning en creativiteit uitstraalt.
  5. Er te veel mensen bij betrekken
    Meningen van je ouders, collega’s en vrienden kunnen je op het verkeerde been zetten.
  6. Vergeten je bedrijfsnaam te checken
    Voorkom dure naamsveranderingen of schadeclaims.
1. Concurrenten nadoen

Jezelf onderscheiden van concurrenten is ontzettend belangrijk. In een zee van concurrenten wil jij je doelgroep direct duidelijk maken waarom ze voor jou moet kiezen.

Een bedrijf met onderscheidend vermogen zal minder last hebben van concurrentie. Toch laten veel starters zich inspireren door concurrenten. Het nadoen of zelfs kopiëren van concurrenten is een grote (beginners)fout. Je kunt beter naar concurrenten kijken om vervolgens het tegenovergestelde te doen. Gebruik je naam om erbij te horen en je besteedt je marketingbudget aan een poging om er tussenuit te springen.

“Om een ​​merk of product te laten overleven en bloeien, moet het een andere identiteit opbouwen dan de concurrentie.”

Jack Trout – Differentiate or Die: Survival in Our Era of Killer Competition

2. Typografisch geweld


Helaas zien veel bedrijfsnamen eruit alsof er een kat over het toetsenbord is gelopen: Quooker, Xntriq, Qxxl of Quard. Dit typografische geweld helpt niet, maar werkt zelfs ontzettend tegen. Werknemers van deze bedrijven helpen mensen vaker spellen dan een basisschool juf van groep 5. ‘Wat zeg je?’ ‘Hoe spel je dat…?’ Dit zijn vragen die je naam absoluut niet moet oproepen! Zorg er ALTIJD voor dat je naam makkelijk is om te spellen, onthouden en uit te spreken! Beloofd?

3. Voorkom groeiproblemen

Geografische bedrijfsnamen zijn populair; bijv: Haagse Schoonmakers. Maar wat gebeurt er als je bedrijf een vlucht neemt en je het servicegebied wilt uitbreiden? Hetzelfde geldt voor het vernoemen van een bedrijf naar een product of dienst. De naam van “Berry’s airco reparatie” moet veranderen als Berry zijn bedrijf verkoopt aan Jan of besluit om tevens airco’s te gaan verkopen. Blijf ten slotte uit de buurt van namen die de huidige rages of trends beschrijven: toen “Millennium Diner” in 1999 werd geopend, klonk het actueel – zes jaar later klinkt het gedateerd.

4. Gaap! – Saaie namen

Voorkom dat je bedrijfsnaam een compleet gebrek aan inspanning en creativiteit uitstraalt. Dit geldt natuurlijk helemaal als je een creatief beroep hebt. Zou jij een creatieve opdracht laten uitvoeren bij iemand die ‘Bert de ontwerper’ als bedrijfsnaam heeft gekozen? Bij bedrijven die ‘met de hand’ werken (bijv. ‘Bouwbedrijf Hoek’ of ‘Gerard Schilderwerken’) zijn dit type namen eerder regel dan uitzondering. Het goede nieuws is dat je er in deze branches met een sterke naam juist direct tussenuit springt!

5. Er te veel mensen bij betrekken

Het lijkt een goed idee om vrienden, familie, medewerkers en klanten te betrekken bij een belangrijke beslissing. Dit kan echter voor problemen zorgen. Het grootste risico is dat je eindigt met een naam die je oma ook goedkeurt, maar je doelgroep niet aanspreekt (sorry oma!). Een consensus beslissing resulteert bijna altijd in een zeer veilige en saaie naam.

Een betere methode is om alleen de belangrijkste besluitvormers te betrekken – hoe minder hoe beter. Selecteer daarnaast een aantal mensen die binnen je doelgroep vallen. Let op: laat mensen een naam individueel beoordelen en bespreek alleen gezamenlijk de resultaten.

6. Vergeten je bedrijfsnaam te checken

Voorkom dure naamsveranderingen of schadeclaims. Vergeten je bedrijfsnaam te checken? Dit kan grote gevolgen hebben! Het goede nieuws is, dat er veel meer mogelijk is dan je denkt. De regels waaraan je naam moet voldoen hebben we verder in dit artikel beschreven.

Koop een bedrijfsnaam incl. domeinnaam en logo

Bedrijfsnaam kopenEr komt veel kijken bij het bedenken van een originele bedrijfsnaam. Moet je dat wel zelf doen, eigenlijk? Met een verkeerde bedrijfsnaam blijf je elke dag geconfronteerd worden. Van het moment dat je de telefoon opneemt, totdat je je visitekaartje uitdeelt. Daarnaast toont onderzoek aan dat je bedrijfsnaam een serieuze impact heeft op jouw succes. Koop daarom een bedrijfsnaam die is ontwikkeld door een merkexpert. Beter zekerheid nu, dan spijt achteraf!

Bedrijfsnaam.nl biedt een grote collectie kant en klare bedrijfsnamen die je online kunt kopen. Skip eindeloze brainstormsessies, vergaderingen en onderhandelingen met dure reclamebureaus. Ga direct aan de slag met een bedrijfsnaam + premium domeinnaam + professioneel logo. Een compleet bedrijfsnaam pakket koop je al vanaf €450.

Het kopen van een bedrijfsnaam biedt veel voordelen:

  • Het is duizenden euro’s goedkoper dan een reclamebureau
  • Je kunt direct starten met een naam, domeinnaam en logo
  • Beperk jezelf niet in keuze met zwakke domeinnamen die nog ‘over’ zijn
  • Kies uit een unieke collectie met premium domeinnamen
  • Krijg volledig eigendom met auteursrecht en verzorgde overdracht
  • Reken 100% veilig af met iDEAL, Sofort, Bancontact of KBC
  • 14 dagen bedenktijd: volledige bedrag terug of ruilen

En heb je jouw perfecte bedrijfsnaam al gevonden?

Bekijk bedrijfsnamen
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Ook interessant

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1