Bedrijfsnaam bedenken in 2021? Lees DIT eerst!

Een goed begin is het halve werk. Dat geldt ook zeker voor het bedenken van je bedrijfsnaam tijdens de start van je bedrijf. Geen onbelangrijke taak, want uit onderzoek blijkt dat een slecht gekozen bedrijfsnaam een bedrijf serieus kan schaden, net zoals de juiste naam meer succes oplevert.

Wil jij een originele bedrijfsnaam bedenken? Lees eerst deze onthullende gids, hij barst bijna uit elkaar van waardevolle informatie! Ontdek verrassende onderzoekscijfers, alle do’s en don’ts, inspirerende voorbeelden en bloopers. Gebruik deze kennis en geef jezelf al vóór de start van je bedrijf een ontzettend grote voorsprong op concurrenten.

Onderzoekscijfers: De grote impact van bedrijfsnamen

Van alle ondernemers die zich inschrijven bij de Kamer Van Koophandel is 50% binnen twee jaar verdwenen. Kan iets eenvoudigs als een bedrijfsnaam mede bepalen tot welke helft je behoort? Meerdere onderzoeken beantwoorden deze vraag met een dikke vette JA.

Onderzoekers in Nederland, Amerika en het Verenigd Koninkrijk deden een aantal opmerkelijke ontdekkingen:

    • Bedrijven met een passende naam besteden veel minder geld aan reclame, terwijl ze evenveel, of soms zelfs meer, naamsbekendheid genoten dan concurrenten.
    • Bedrijven met korte, makkelijk uit te spreken namen trekken meer investeerders aan.
    • Een goede bedrijfsnaam verhoogd de liquiditeit en marktwaarde.
    • 75% van de ondervraagde consumenten zou meer betalen voor een product met een naam die ze leuk vinden.
    • 72% van de ondervraagde consumenten beweren aankoop beslissingen te nemen op basis van de merknaam.

De cijfers liegen er niet om: je bedrijfsnaam heeft een grote impact op je resultaten, zowel voor de korte als lange termijn.

“Een onderscheidende bedrijfsnaam bepaalt of je failliet gaat of succes hebt.”

Jack Trout – Differentiate or Die: Survival in Our Era of Killer Competition

Bedrijfsnaam bedenken: 4 opties gratis & betaald

Veel ondernemers verzinnen in alle hectiek van de opstartfase snel even tussendoor een bedrijfsnaam. Doe jij dit ook? (Pssst. Eerlijk zijn… Blijft ons geheim!) Wij zijn er om je digitaal bij de oren te pakken en je eens eventjes flink door elkaar te schudden: neem hier echt de tijd voor! Je kunt er voor kiezen om zelf een bedrijfsnaam te verzinnen, maar er zijn meer mogelijkheden. Bekijk hieronder alle opties en kies een oplossing die bij jou past…

Zelf een bedrijfsnaam bedenken

Met een goede bedrijfsnaam betreed je de markt met een absolute voorsprong. Maar hoe doe je dat dan: een krachtige bedrijfsnaam bedenken? Ontdek hieronder wat je WEL en vooral NIET moet doen…

Do’s bij het bedenken van jouw bedrijfsnaam

Wat onderscheidt een goede naam van een slechte? Kom erachter met behulp van de zeven belangrijkste do’s voor het verzinnen van een bedrijfsnaam. Gebruik de onderstaande checklist om de door jou verzonnen namen mee te toetsen. Onder de opsomming wordt er per punt beschreven wat er mee bedoeld wordt.

  1. Richt je op jouw ideale klant
    Een naam die iedereen aanspreekt, spreekt niemand aan.
  2. Geef een hint of teaser
    Een beschrijvende of suggestieve naam die hint naar wie je bent, wat je doet of voor wie.
  3. Wek emotie op
    Wetenschap wijst uit dat mensen vooral kopen en beslissingen maken vanuit gevoel en emotie.
  4. Hou het simpel
    Een naam moet makkelijk te spellen, onthouden en uit te spreken zijn.
  5. BONUS: naam uitbreiding
    Geef jouw bedrijfsnaam kleine broertjes en zusjes.
1. Richt je op jouw ideale klant

Wie gaat jouw product of dienst gebruiken? Hoe meer mensen je probeert aan te spreken met je naam, hoe minder je opvalt bij jouw specifieke doelgroep. Richt jij je op een koopjesjager of een luxepaard? Spreekt jouw doelgroep voornamelijk Nederlands of Engels? Dit soort doelgroep eigenschappen spelen een belangrijke rol.

TIP: Teken een poppetje op papier die jouw ideale klant moet voorstellen. Schrijf er vervolgens belangrijke kenmerken naast zoals: budget, leeftijd, interesses, taal, afkomst etc. Toets bedachte namen aan de hand van deze kenmerken uit jouw doelgroep.

2. Geef een hint of teaser

Wees origineel. Geef niet alles weg over hetgeen wat je doet. Je kent ze wel, van die namen die helemaal niets aan de fantasie overlaten. ‘Van Dam Ongediertebestrijding’ is veel té beschrijvend. Een naam als ‘Buzzkill’ of ‘Bug Busters’ had in dit geval veel beter uitgepakt. Het verklapt niet alles maar het geeft wel een leuke knipoog naar wat het bedrijf doet.

3. Wek emotie op

Denk na over het gevoel die je wil dat klanten hebben bij jouw product, merk of dienst. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn consumenten niet altijd zo bewust bezig als ze iets kopen (zelfs niet met grote uitgaven!).

Onderzoeken door neurowetenschappers tonen aan dat ongeveer 50% van iedere aankoop beslissing wordt genomen op basis van gevoel en emotie. We kopen niet alleen dingen die ons goed laten voelen, maar ook producten en merken met namen waar we een goed gevoel bij hebben.

Enkele voorbeelden van namen die emotie oproepen:
Snuggle (wasverzachter) – gevoel = comfort en geborgenheid
Schuddebuikjes (Bolletje) – gevoel = pret en vrolijkheid
Freedom Business (ondernemersgroep) – gevoel = vrijheid
Tikkie (App) – gevoel = kinderlijke eenvoud en positieve jeugd-associatie

4. Hou het simpel

Als klanten je naam ergens zien of horen wil je dat ze het makkelijk kunnen onthouden. Gebruik dus geen ingewikkelde naam met spellingsfouten, vakjargon of te veel woorden. Gebruik liever woorden, namen of referenties die algemeen bekend zijn. Niet te ingewikkeld denken dus!

5. BONUS: naam uitbreiding

Met deze bonus tip haal jij het maximale uit je naam. Met een bedrijfsnaam thema geef je jouw naam broertjes en zusjes. Breid je naam uit met bijpassende slogans, functietitels, mascottes, service- en pakketnamen. De opties zijn eindeloos. Een voorbeeld van een naam die zich leent voor broertjes en zusjes is het bekende programma Dragons’ Den. Deze naam breidt je bijvoorbeeld uit met:

Investeerders: De Dragons
Naam gebouw: The Fire Pit
Slogan: Fire up your ambition
Nieuwsbrief: Hot on the press

Als je naam geen thema heeft, kun je de persoonlijkheid van het merk nog steeds doortrekken zoals bij de ijsjes van Ben en Jerry’s:

Karamel Sutra
Chunky Monkey
Chocolate Therapy etc.

Dont’s bij het bedenken van jouw bedrijfsnaam
  1. Concurrenten nadoen
    Gebruik je naam om erbij te horen en je besteedt je marketingbudget aan een poging om er tussenuit te springen.
  2. Typografisch geweld
    Een naam moet makkelijk zijn om te spellen, onthouden en uit te spreken.
  3. Voorkom groeiproblemen
    De verkeerde naam kan je limiteren in uitbreiding en toekomstplannen.
  4. Gaap! – Saaie namen
    Voorkom dat je bedrijfsnaam een compleet gebrek aan inspanning en creativiteit uitstraalt.
  5. Er te veel mensen bij betrekken
    Meningen van je ouders, collega’s en vrienden kunnen je op het verkeerde been zetten.
  6. Vergeten je bedrijfsnaam te checken
    Voorkom dure naamsveranderingen of schadeclaims.
1. Concurrenten nadoen

Jezelf onderscheiden van concurrenten is ontzettend belangrijk. In een zee van concurrenten wil jij je doelgroep direct duidelijk maken waarom men voor jou moet kiezen.

Een bedrijf met onderscheidend vermogen zal minder last hebben van concurrentie. Toch laten veel starters zich inspireren door concurrenten. Het nadoen of zelfs kopiëren van concurrenten is een grote (beginners)fout. Je kunt beter naar concurrenten kijken om vervolgens het tegenovergestelde doen. Gebruik je naam om erbij te horen en je besteedt je marketingbudget aan een poging om er tussenuit te springen.

“Om een merk of product te laten overleven en bloeien, moet het een andere identiteit opbouwen dan de concurrentie.”

Jack Trout – Differentiate or Die: Survival in Our Era of Killer Competition

2. Typografisch geweld

Helaas zien veel bedrijfsnamen eruit alsof er een kat over het toetsenbord is gelopen: Quooker, Xntriq, Qxxl of Quard. Dit typografische geweld helpt niet, maar werkt zelfs ontzettend tegen. Werknemers van deze bedrijven helpen mensen vaker spellen dan een basisschool juf van groep 5. ‘Wat zeg je?’ ‘Hoe spel je dat…?’ Dit zijn vragen die je naam absoluut niet moet oproepen! Zorg er ALTIJD voor dat je naam makkelijk is om te spellen, onthouden en uit te spreken! Beloofd?

3. Voorkom groeiproblemen

Geografische bedrijfsnamen zijn populair; bijv: Haagse Schoonmakers. Maar wat gebeurt er als je bedrijf een vlucht neemt en je het servicegebied wilt uitbreiden? Hetzelfde geldt voor het vernoemen van een bedrijf naar een product of dienst. De naam van “Berry’s airco reparatie” moet veranderen als Berry zijn bedrijf verkoopt aan Jan of besluit om tevens airco’s te gaan verkopen. Blijf ten slotte uit de buurt van namen die de huidige rages of trends beschrijven: toen “Millennium Diner” in 1999 werd geopend, klonk het actueel – zes jaar later klinkt het gedateerd.

4. Gaap! – Saaie namen

Voorkom dat je bedrijfsnaam een compleet gebrek aan inspanning en creativiteit uitstraalt. Dit geldt natuurlijk helemaal als je een creatief beroep hebt. Zou jij een creatieve opdracht laten uitvoeren bij iemand die ‘Bert de ontwerper’ als bedrijfsnaam heeft gekozen? Bij bedrijven die ‘met de hand’ werken (bijv. ‘Bouwbedrijf Hoek’ of ‘Gerard Schilderwerken’) zijn dit type namen eerder regel dan uitzondering. Het goede nieuws is dat je er in deze branches met een sterke naam juist direct tussenuit springt!

5. Er te veel mensen bij betrekken

Het lijkt een goed idee om vrienden, familie, medewerkers en klanten te betrekken bij een belangrijke beslissing. Dit kan echter voor problemen zorgen. Het grootste risico is dat je eindigt met een naam die je oma ook goedkeurt, maar je doelgroep niet aanspreekt (sorry oma!). Een consensus beslissing resulteert bijna altijd in een zeer veilige en saaie naam.

Een betere methode is om alleen de belangrijkste besluitvormers te betrekken – hoe minder hoe beter. Selecteer daarnaast een aantal mensen die binnen je doelgroep vallen. Let op: laat mensen een naam individueel beoordelen en bespreek alleen gezamenlijk de resultaten.

6. Vergeten je bedrijfsnaam te checken

Voorkom dure naamsveranderingen of schadeclaims. Vergeten je bedrijfsnaam te checken? Dit kan grote gevolgen hebben! Het goede nieuws is, dat er veel meer mogelijk is dan je denkt. De regels waaraan je naam moet voldoen hebben we verder in dit artikel beschreven.

Een bedrijfsnaam kopen

Bedrijfsnaam kopen of laten bedenken?

Er komt veel kijken bij het bedenken van een originele bedrijfsnaam. Moet je dat wel zelf doen, eigenlijk? Met een verkeerde bedrijfsnaam blijf je elke dag geconfronteerd worden. Van het moment dat je de telefoon opneemt, totdat je je visitekaartje uitdeelt. Daarnaast toont onderzoek aan dat je bedrijfsnaam een serieuze impact heeft op jouw succes. Koop daarom een bedrijfsnaam die is ontwikkeld door een merkexpert. Beter zekerheid nu, dan spijt achteraf!

Bedrijfsnaam.nl biedt een grote collectie kant en klare bedrijfsnamen die je online kunt kopen. Skip eindeloze brainstormsessies, vergaderingen en onderhandelingen met dure reclamebureaus. Ga direct aan de slag met een bedrijfsnaam + premium domeinnaam + professioneel logo. Een compleet bedrijfsnaam pakket koop je al vanaf €450.

Het kopen van een bedrijfsnaam biedt veel voordelen:

  • Het is duizenden euro’s goedkoper dan een reclamebureau
  • Je kunt direct starten met een naam, domeinnaam en logo
  • Beperk jezelf niet in keuze met zwakke domeinnamen die nog ‘over’ zijn
  • Kies uit een unieke collectie met premium domeinnamen
  • Krijg volledig eigendom met auteursrecht en verzorgde overdracht
  • Reken 100% veilig af met iDEAL, Sofort, Bancontact of KBC
  • 14 dagen bedenktijd: volledige bedrag terug of ruilen
Bekijk bedrijfsnamen
Bedrijfsnaam generator gebruiken

Een bedrijfsnaam generator kan je op ideeën brengen voor jouw perfecte bedrijfsnaam. Gebruik maken van een bedrijfsnaam generator brengt voordelen met zich mee, maar er zijn zeker ook nadelen. Hieronder vind je alles handig op een rijtje.

Voordelen

  • Ontwikkel nieuwe ideeën en inzichten
  • Lijst met veel opties
  • De meeste bedrijfsnaam generatoren zijn gratis

Nadelen

  • Andere gebruikers krijgen dezelfde namen te zien om te gebruiken
  • Resultaten zijn generiek, beperkt in creativiteit en zelfs robotachtig
  • De meeste bedrijfsnaam generatoren zijn niet Nederlands
  • Het kan wat… goedkoop aanvoelen

Bedrijfsnaam generator Nederland – SIDN
De enige Nederlandse bedrijfsnaam generator. Typ een woord in die met jouw bedrijf te maken heeft en klik vervolgens op zoeken. Als dit woord niet meer beschikbaar is als domeinnaam krijg je andere suggesties. Klik onderaan op ‘vind meer resultaten met onze suggestietool’ om de volledige generator te openen.
SIDN Bedrijfsnaam generator Nederland >

Naming.net 
Deze bedrijfsnaam generator is in het Engels. Naming is geschikt om op een overzichtelijke wijze op ideeën en inspiratie te komen.
Naming.net Bedrijfsnaam generator>

Business Name Generator
Typ een woord in en deze bedrijfsnaam generator spuugt een hele lijst met suggesties uit. Vaak zijn het niet de mooiste namen, maar het helpt je wel om je creativiteit op gang te brengen.
Ga naar Business Name Generator >

Een bedrijfsnaam laten bedenken

Je kunt je bedrijfsnaam ook nog laten bedenken door een reclamebureau of specialist. Deze optie is vooral geschikt voor het MKB en grootbedrijf als je veel tijd en budget beschikbaar hebt, je naam wilt registreren als merk of marktonderzoek wilt laten doen. Omdat een eenmanszaak of ZZP’er dit over het algemeen gezien niet heeft of nodig heeft, is deze optie minder aantrekkelijk.

Voordelen

  • Juridisch goed geregeld
  • Merkregistratie en onderzoek
  • Traject waarbij je meerdere partijen tevreden kunt stellen (bijv. fusie)
  • Diverse opties op maat bedacht door een professional

Nadelen

  • Kosten lopen op van enkele duizenden tot tienduizenden euro’s
  • Traject dat veel tijd in beslag kan nemen
  • Merkregistratie en dure trajecten zijn niet altijd nodig
  • Resultaten krijg je achteraf te zien en kunnen tegenvallen
Bedrijfsnaam checken

Is mijn bedrijfsnaam nog beschikbaar? Doe een grondige bedrijfsnaam check aan de hand van de onderstaande informatie. Verzonnen bedrijfsnamen moet je altijd checken op beschikbaarheid en wettelijke regels. Hieronder vind je alle regels voor een handelsnaam die je registreert bij de KVK. Bekijk ons artikel bedrijfsnaam checken en vastleggen voor een uitgebreide check.

Regels handelsnamen
  1. Geen handelsnaam van een ander
    Je mag niet dezelfde of soortgelijke bedrijfsnaam gebruiken als een ander bedrijf, toch? Er is meer mogelijk dan je denkt. Denk maar eens aan het Ajax schoonmaakmiddel, Ajax brandblussers en Ajax de voetbalclub. Het is mogelijk om dezelfde naam te gebruiken als je maar in een andere branche zit of in een andere regio actief bent.
  2. Domeinnaam beschikbaarheid
    Is de domeinnaam met jouw bedrijfsnaam nog beschikbaar? Bij voorkeur de domeinnaam die 1-op-1 matcht met jouw bedrijfsnaam.TIP: Kijk eens tussen onze collectie bedrijfsnamen met een matchende premium domeinnaam. Hiermee voorkom je de keuze voor een zwakke domeinnaam alleen omdat die nog ‘over’ is.
  3. Geen handelsnaam die een verkeerde indruk geeft
    Je mag geen handelsnaam kiezen die een verkeerde indruk geeft en waarmee je het publiek misleidt. Heb je bijvoorbeeld een eenmanszaak? Dan mag je de naam Jan & partners niet gebruiken. Ook mag je geen woorden als ‘stichting’ ‘fonds’ of ‘BV’ gebruiken als je onder een andere rechtsvorm geregistreerd staat.
  4. Persoonsnamen
    Je mag geen volledige persoonsnaam van iemand anders gebruiken. Ook niet als degene daar toestemming voor gegeven heeft. Alleen je eigen naam mag gebruikt worden in je bedrijfsnaam.
  5. Vermijd beschermde titels
    Gebruik geen beschermde titels in je bedrijfsnaam zoals als bank, architect, accountant, advocaat, notaris, arts, apotheker, verpleegkundige, gerechtsdeurwaarder en beëdigd tolk. Dat kan alleen als je geregistreerd bent in het wettelijk register van die beroepsgroep.
  6. Leestekens
    De leestekens @ & + – zijn toegestaan. Hou er rekening mee dat dit niet in een domeinnaam te gebruiken is.
Handelsmerk registreren

Naast je handelsnaam vastleggen kan je ook een handelsmerk laten registreren. Door een naam als handelsmerk te registreren, krijg je exclusieve rechten op het gebruik van je naam en kan je voorkomen dat iemand anders deze gebruikt. Een handelsmerk biedt alleen bescherming in specifieke landen of gebieden en in relatie tot specifieke goederen of diensten. Hoewel het waardevolle bescherming kan bieden zullen niet alle bedrijven dit beschermingsniveau nodig hebben.

Wil je je naam als handelsmerk registeren? Check dan eerst of je handelsmerk al geregistreerd is. Neem voor een registratie contact op met een merkgerechtigde.

En… heb jij jouw perfecte naam al gevonden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1